03 augustus 2011

Vakantieverslag

We zijn weer terug na een waanzinnig mooie reis door Noorwegen. We zijn 10 dagen weggeweest en hebben op 6 verschillende plekken geslapen, soms in een minihutje, dan weer in een hotel of een mooi appartement. We hebben prachtige fjorden gezien, heel veel watervallen en we zijn met heel wat pondjes overgevaren van het ene mooie gebied na het andere.

Oslo en Utøy
Maar de vrijdag voordat we vertrokken vond hier in Noorwegen het verschrikkelijke drama plaats in Oslo en op het eiland Utøya. Vol ongeloof zaten we vrijdag aan de buis gekluisterd en het verhaal werd alleen maar erger en verschrikkelijker. De dagen erna druppelden ook langzaam de verhalen van de jongelui binnen over hoe ze die anderhalf uur beleefd hebben op het eiland, hoe ze ook in oog met de dader stonden, hoe ze op de grond tussen hun dode vrienden hebben gelegen alsof ze zelf ook dood waren om te overleven en hoe ze geprobeerd hebben om naar de overkant te zwemmen door zelf steeds lang onder water te blijven om aan de kogelregen te ontkomen en dan al die foto's van al die jonge mensen die doodgeschoten zijn. Het is een nachtmerrie en het komt nu heel dichtbij omdat we nu in Noorwegen wonen, maar nog meer omdat ik ook mijn kantoor deel met de arbeiderparti en met AUF. Ik ken mensen die op het eiland waren en dan komt het ineens wel heel dichtbij. Het is wel heel bijzonder hoe Noorwegen hiermee omgaat, liefde en troost en rozen zijn de steekwoorden. Overal zijn fakkeloptochten, rozenoptochten geweest, elke plaats waar we kwamen lagen bij een monument bloemen, heel bijzonder. Aanstaande vrijdag zijn 30 begravenissen en de afgelopen dagen zijn er ook al een paar geweest, onwerkelijk. In gedachte zijn we bij de slachtoffers en hun familieleden.

GEILO
De eeste dag zijn we naar Geilo gereden, dat ligt ongeveer 5 uur hier vandaan. Daar hadden we een prachtig appartementje in een gloednieuw skicomplex inc. binnenzwembad. Het weer was niet zo best en toen hebben we besloten om hier maar een dagje extra te blijven zodat we nog naar "Torsteinslotta" konden rijden. Hier zijn WJ en ik allebij vaak geweest toen we nog "jong" waren, vanaf onze 14 jaar totdat we 19 waren. Vreemd en leuk om alles terug te zien, vooral voor mij, want ik was hier alleen geweest in de sneeuw en nu was alles groen.

"Torsteinslotta" de boerderij waar we vroeger kwamen om te skien.

FLÅM
Vanaf Geilo zijn we naar Flåm gereden. Dit is een klein maar heel toeristisch plaatsje al iets richting het westen van Noorwegen. Hier hadden we een heel klein trekkershutje en vanaf Flåm hebben we een prachtige treinreis gemaakt: de Flåmsbane. Helaas hing er veel laaghangende bewolking waardoor we af en toe slecht zicht hadden, maar de treinreis was indrukwekkend.

Onderweg tijdens de treinrit "de Flåmsbane"
 Ons trekkershutje...voor 1 nacht.
 Op weg van Flåm naar Ålesund...prachtige uitzichten

Sneeuw onderweg...

1 van de vele pondjes die we genomen hebben.

ÅLESUND
Vanuit Flåm door naar Ålesund, een grote stad in het westen van Noorwegen. De omgeving bestaat uit ontzettend veel eilandjes die aan elkaar verbonden zijn dmv een brug of onderwatertunnels. Op 1 van de eilanden boven Ålesund hadden we een hotel voor 3 dagen. In Ålesund hebben we gestad, lekker gegeten en gevist en we hebben een mooie cruisetocht gemaakt. Ook hier hing weer veel laaghangende bewollking, dus soms konden we de toppen van de bergen niet zien, maar toch was het een prachtig gezicht om zo door de fjorden omringd door alle bergen te varen.

Ålesund by night.

Rondrit in een toeristentreintje
 Prachtige boottocht van 3 uur.

Uitzicht vanuit ons hotel.

MOLDE
De reis ging verder naar Molde, een grote stad boven Ålesund, ook hier hebben we de geshopt, lekker gegeten en de stad bekeken. Vanuit ons hotel konden we 2 grote cruiseschepen van Hurtigruten zien aankomen, wat een enorme schepen en wat een prachtig gezicht zo recht voor ons hotel.

Honderden bloemen voor de slachtoffers van Oslo en Utøya, dit komen we in elke plaats tegen deze week, indrukwekkend.
 Cruiseschepen die aankomen vlak voor ons hotel.
GEIRANGER
Toen weer verder gereden naar Geiranger, dit is weer meer de binnenlanden in, dus weer richting ons huis. Via de trollstigen, een bekende en aparte route kwamen we aan bij een pond waarmee we 2 uur gingen varen naar Geiranger toe. Deze bootreis was adembenemend mooi en de aankomst bij Geiranger ook. Aan het eind van de fjord lag het plaatsje met 2 grote schepen. Ons uitzicht hier was ook weer zo mooi.De aankomst in Geiranger en de boottocht ernaar toe is het mooist wat we deze vakantie gezien hebben, hier gaan we zeker een keertje naar terug.

Uitzicht op Geiranger.
 Ons hotel.
 Aankomst in Geiranger na een prachtige boottocht van 2 uur door de fjorden.

Trollstigen, een bekende weg met smalle paadjes hoog over de berg, helaas hadden we laaghangende bewolking en zagen we zo goed als niks onderweg, dit plaatje is gepikt van internet.

HEMSEDAL
Via Geiranger naar Hemsedal over Sogneflettet dwars door Jotunheimen, ook die weg was weer waanzinnig mooi, uitzichten over besneeuwde toppen, prachtige fjorden, ook daar zou je wel 100 foto's willen nemen, maar die laten nooit zien hoe mooi het echt is. En na een nachtje Hemsedal weer terug naar Stathelle...
Waanzinnig mooi, maar onmogelijk om op een foto uit te drukken....

Onderweg altijd gezellige pauze's met een spelletje of een ijsje.
Langs de weg waren stokken van wel 4 meter geplaatst...hierdoor kreeg je een beetje een idee hoeveel sneeuw hier in de winter ligt...

Deze vakantie konden we nu mooi doen omdat Sanne niet mee was, ze vind het maar niets al dat rijden en wordt snel misselijk in de auto, maar Florian vond het allemaal geweldig, hij had een video, maar zelfs daarop heeft hij maar weinig gekeken. Hij vond het mooi om naar buiten te kijken en te kletsen. Onderweg zagen we vaak schapen midden op de weg of koeien, we stopten regelmatig om wat te drinken of een ijsje te eten en hij sliep overal waar we hem maar neerlegden tot de volgende dag 8 uur, ideaal...en hij was superlief de hele reis.

Al met al...een waanzinnige reis die je moeilijk via internet kan overbrengen, wat is Noorwegen toch mooi !! Nu nog even vrij en dan gaat maandag de wekker weer om 6.30. Komende woensdag komt Sanne eindelijk weer thuis, we missen haar enorm !! Ze komt samen met mijn moeder en mijn moeders zus, tante Dini bij ons. Tot blogs....